top of page
Search
marianne2161

Hey jij, die glimlach staat je goed!

In mijn vorige blog had ik het over de grote, boze online wereld. Groot en boos omdat we haar nog niet goed genoeg kennen. Groot en boos omdat we nog steeds verrast worden door het gemak en de oneindige opties die ze met zich mee brengt. Maar deze wereld is vooral een plek die we moeten omarmen en ontdekken. In de online wereld vinden we ook een aantal zaken niet, die we in fysieke winkels wél vinden: persoonlijk advies, kennis en kunde, een luisterend oor, oprechte interesse en bovenal een glimlach. En over die laatste wil ik het graag met jullie hebben.


Jij maakt het verschil

Het grootste wapen wat we in de fysieke winkels hebben zijn we namelijk ZELF! Jij en je collega’s als team maken het verschil. Deze persoonlijke aandacht, interesse en contact is in de online wereld niet na te bootsen. De kunst is om je hier van bewust te zijn en dit op een juiste manier in te zetten. Let bijvoorbeeld eens op je lichaamstaal of spiegel het gedrag van de bezoeker. Meer goede verkooptips gebaseerd op de wetenschap vind je hier.


(Glim)lachen werkt ontwapenend

Verkopers die gezien worden als warm en toegankelijk hebben beter contact met hun klant en komen zodoende ook meer te weten over de wensen en mogelijkheden. De klant vertrouwt je.


Door simpelweg te (glim)lachen verbeter je deze kwaliteit al. In het verleden zijn er meerdere onderzoeken gedaan die aantonen dat lachen een indicator is van hoe benaderbaar iemand is. Dr. Robert Zajonic onderzocht wat er gebeurt met het lichaam als je lacht: een toename in de doorbloeding naar het brein en een verlaging in lichaamstemperatuur. Dit resulteert er vervolgens in dat iemand zich prettiger en zelfverzekerd voelt. En dit straal je natuurlijk ook weer uit.

Het beste van alles is dat wanneer je naar iemand lacht, het brein van de persoon naar wie je lacht wordt geactiveerd waardoor ze eerder geneigd zijn terug te lachen.

Lachen zorgt ervoor dat je warmer overkomt en onderzoek toont aan dat wanneer mensen je als een warm persoon beschouwen, ze je eerder zullen vertrouwen en je ideeën omarmen. Een studie van Tipping.org ontdekte dat obers die hun hotelgasten begroetten met ‘goedemorgen’ en een positieve opmerking maakten over het weer, hun fooien met 27% wisten te verhogen. Bedenk eens wat dit voor jouw omzet zou kunnen betekenen!


Alles voor een glimlach

Ga eens na, wat doet een glimlach met jou? Wordt je niet zelf ook een beetje vrolijker als er naar je gelachen wordt? Samengevat: het kan geen kwaad eens wat vaker te glimlachen. Niet alleen jezelf, je personeel maar ook je gasten worden er vrolijker, warmer, zelfverzekerder en vrijgeviger van. Je zult merken dat wanneer je zelf bewust de dag begint met een glimlach en positiviteit, je aanstekelijk bent voor je omgeving. Wat vanzelf resulteert in een prettige werksfeer en dus onder aan de streep meer omzet!


Een aantal bedrijven denkt er in ieder geval net zo over: Amazon, McDonalds, Disney, Tui en Ikea zijn voorbeelden van bedrijven die alles doen om de klant tevreden te houden, evenals Coolblue: “Alles voor een glimlach”


En bovendien, een glimlach kost niks. Reden genoeg om te lachen toch? 

36 views0 comments

Recent Posts

See All

Commentaires


Les commentaires ont été désactivés.
bottom of page