top of page
Search
  • marianne2161

Crisis & Creativiteit

Wat doet crisis met creativiteit? Mooie verhalen uit de omgeving.


Ik wil deze blog graag wijden aan creativiteit en positiviteit! Om ons heen zien we ontzettende mooie samenwerkingen, creatieve oplossingen en nieuwe ideeën ontstaan. Waarom worden we eigenlijk creatiever in crisistijd? Het antwoord vind ik op de website van creativityclub. Los van het feit dat we gedwongen worden andere wegen te gaan bewandelen, omdat op de oude voet verder gaan in veel gevallen geen optie is, worden onze dagelijkse routines op zijn kop gezet. Daardoor kunnen er creatieve invalshoeken ontstaan.


Omdat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten en elkaar willen helpen, ga je ook weer positief kritisch naar jezelf kijken. Welke talenten en vaardigheden heb ik? En hoe kan ik deze inzetten om anderen te helpen?


Niets doen is geen optie en actie geeft voldoening. Ook in crisistijd gaat de bekende fight-flight-freeze modus op. Adrenaline en focus ontstaan wanneer er dreiging is. De energie die vrijkomt zetten we om in creatieve oplossingen. Als laatste reden kunnen we benoemen dat de spelregels en wet- en regelgeving in tijden van crisis een beetje vervagen. De ruimte die daardoor ontstaat zorgt wederom voor meer creativiteit.


Creativiteit die we met zijn allen omarmen. Creativiteit die een smile op ons gezicht bezorgt, ons ’het licht’ laat zien en positiviteit met zich meebrengt.

Petra Verbugt-Hoeijmakers van Conceptstore Blitss in Panningen postte binnen 1 uur na de persconferentie een bericht op haar social media kanalen over wat wél mogelijk is: “Even huilen en verder”.


Ze ging meteen omdenken en had in no-time haar website gevuld met haar producten en zorgt iedere dag voor leuke filmpjes en foto’s op Instagram en Facebook.


Ik vraag haar hoe het komt dat ze zo positief is en blijft?

“De positiviteit komt door mijn overlevingsstand, denk ik. Want dit kun je alleen maar redden door positief te blijven, met negativiteit red je het zeker niet! Natuurlijk zijn er wel eens negatieve gedachtes, maar ik heb een grote pot waar ik ze in stop!”

Wat heeft de crisis met je creativiteit gedaan?

“Je moet nu met alles heel snel schakelen. Niet te lang afwachten, dan zijn andere je misschien voor. Wees origineel, je hoeft niet met alles het wiel uit te vinden, maar geef er dan je eigen draai aan. Ben online zichtbaar. Niet perse met een webshop maar laat duidelijk zien wat je hebt op de socials!!”

En, wat werkt nu heel goed op social? De combinatie van jezelf laten zien, met de producten die je verkoopt. Ja, filmpjes met jezelf erop. Het is even wennen, maar het werkt! De Kids-Fashion Shows slaan super goed aan en ik merk dat we hiermee redelijk uniek zijn. Verder is snel en persoonlijk antwoorden op vragen via What’sapp of Facebook heel belangrijk. Heb je de mogelijkheid om foto’s te maken in de winkel, of een filmpje?Doe net dat extraatje voor je klant”.












Naast dit inspirerende verhaal wil ik jullie graag nog een paar tips mee geven over hoe je deze crisis kunt rocken:


  • Vraag je klanten. Waar hebben ze behoefte aan, wat vinden ze fijn, waar help je ze mee?

  • Werk samen. Zoek een partner in crime, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Samen ben je sterker.

  • Kijk om je heen. Wat doen anderen? Afkijken mag best, zolang je wel bij je eigen passie blijft.

  • Probeer… Juist nu kun je ook de tijd nemen om te proberen en en te leren. Wat past bij jou?

  • Out of the box. Denk net even anders, groter, of buiten de lijntjes. Dit verruimt je blik.

  • Omdenken. Als iets niet kan, wat kan dan wel? Omdenken is mogelijkheden creëren.

  • Blijf positief. Ja, soms is het best moeilijk om je glas half vol te zien in plaats van half leeg, maar de wereld is echt mooier als de zon schijnt, dus picture that!

  • Help elkaar. #Supportyourlocals. Niet alleen door cadeaubonnen of afhaalmaaltijden te bestellen, maar ook door er voor elkaar te zijn in de vorm van een luisterend oor of goed gesprek.


Let’s do this!


101 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page