top of page

MYSTERYSHOPPERS

WIL JIJ EEN MYSTERYSHOPPER WORDEN?

Spiegel voor de ondernemers

Veel ondernemers zijn vaak blind geworden voor de verbeterpunten en frisse blik in hun eigen zaak; de zogenaamde blinde vlek. Dat komt door routine, de drukte van de dag, maar soms ook door enthousiasme. In ieder geval bekijk je jezelf, je winkel en alles wat daarbij hoort vaak niet meer van een “afstandje”, waardoor je een reëel beeld krijgt van je onderneming. Een mysteryshop met rapport zet je weer met je voeten op de grond. Ook al is dit een momentopname, dat is het voor iedere klant ook die binnen komt!

 

Een mysteryshop kan aangevraagd worden door de ondernemer zelf, door het centrum, of winkeliersvereniging, of door bijvoorbeeld de marketingafdeling van een filiaalbedrijf met meerdere vestigingen. DE opdrachtgever bepaalt de onderzoeksvraag en doel van het onderzoek, welke heel divers kunnen zijn; van de totaalbeleving die je klant heeft, als de kwaliteit van de geboden service, beschikbaarheid producten en verkoopgerichtheid van de medewerkers.  Onderzoeksgebieden die aan bod komen zijn onder andere:

 

  • Aantrekkelijkheid / verzorging van de straat

  • Uiterlijk / aantrekkelijkheid etalage en entree

  • Indeling / inrichting winkel

  • Gebruik materialen/licht/muziek

  • Begroeting / welkom heten

  • Deskundigheid personeel

  • Behoeftebepaling

  • Aankoop / kassa

  • Gedag/exit winkel

  • Totaal plaatje

Always deliver more than expected.

2684.jpg

Hoe gedraagt een mysteryshopper zich?

De mysteryshopper bezoekt anoniem winkels, horecagelegenheden of belt, mailt naar bedrijven.

De mysteryshopper doet net alsof de mysteryshopper iets wil kopen en beoordeelt het bedrijf daarbij. Deze vorm van onderzoek wordt steeds vaker gebruikt.

Het personeel van de winkel of het bedrijf is niet op de hoogte van het bezoek van de mysteryshopper. De mysteryshopper gedraagt zich als een gewone klant en let tijdens het proces op vooraf opgestelde criteria. De opdrachtgever bepaalt waar op gelet wordt en wat het doel is van het bezoek.

De mysteryshopper bereidt zich altijd goed voor door van te voren, eventueel online, onderzoek te doen naar het winkelgebied, de winkel zelf en door de opdracht en vragen goed door te lezen.

 

De mysteryshopper let bijvoorbeeld op de klantvriendelijkheid van het personeel, netheid van de winkel, wachttijden, hulpvaardigheid en deskundigheid. Zo snel mogelijk na het bezoek vul je alle vragen in en schrijf je tips en opvallend heden op. Indien gewenst heb je zelfs een foto gemaakt. Deze bevindingen komen in ene verslag, welke uiteindelijk als rapport naar de opdrachtgever gaat.

Als mysteryshopper ben je een ware acteur! Je speelt jezelf en een klant tegelijk. Je krijgt een duidelijke opdracht mee en je moet je aan je rol en opdracht houden.

 

Verwachtingen

Als mysteryshopper:

  • Ben je voldoende beschikbaar, ook in avonden en weekenden

  • Heb je een verzorgd uiterlijk

  • Laat je je niet snel van je stuk brengen

  • Heb je een goed inlevingsvermogen

  • Kun je goed observeren, luisteren en vragen stellen

  • Ben je flexibel en kun je je aanpassen aan de situatie

  • Kun je goed verwoorden wat je ziet

  • Ben je eerlijk, kritisch en positief opbouwend in je feedback

 

 

Interesse?

  • Schrijf je in via dit inschrijfformulier

  • Op basis van je gegevens en beschikbaarheid bekijken we of je in ons team komt

  • Zodra je in ons team zit, wordt je per opdracht gevraagd of je mee wilt doen

  • Per opdracht wordt de beloning vast gesteld, dit kan dus per opdracht verschillen

 

 

Als er wijzigingen, vragen, of opmerkingen zijn, kun je deze altijd stellen!

Mail naar mysteryshop@cazaconsulting.nl

bottom of page